ב-5 באפריל 1994, לפני 13 שנים איבד העולם את קורט קוביין, אבי הגראנג’ של שנות ה-90. הוא נמצא בביתו שבסיאטל, ירויי בראשו ללא רוח חיים. הוא השאיר אחריו מכתב התפטרות:
“כבר במשך שנים רבות לא חשתי בהתלהבות הקיימת בשמיעה ויצירה מוזיקלית, בנוסף לקריאה וכתיבה. אני חש אשמה … צרחות הטירוף של הקהל מתחילות, זה לא משפיע עלי באותו אופן כמו על פרדי מרקיורי … אני מעריץ ומקנא בו על כך”
למרות שהיה נדמה כי מדובר במקרה התאבדות קלאסי, נסיבות מותו נשארו בילתי פתורות עד היום. בשנת 1998, לאחר מאבקים משפטיים ואיומים מצד אלמנתו של קוביין, קורטני לאב, יצא הסרט “קורט וקורטני” של ניק ברומפילד. הסרט, שרובו צונזר בעזרתה הנדיבה של לאב, מציג תאורייה אחרת על מותו המיסתורי של קוביין, שאגב הלך בעודו בשיא ההצלחה של הקריירה המוסיקלית שלו.
מהסרט נשארו בעיקר רמזים, לרצח שאולי התבצע, אולי על ידי רוצח שנכשר מטעמה של לאב, כאשר אביה מוביל את תיאוריית הרצח בהסברים על אשיותה המופרעת שדרשה מקוביין לוותר על צניעותו לטובת התהילה והכסף, דברים שלא היה להם יד ורגל בעולם מושגיו של קוביין.
תאוריית הרצח הייתה כתמנון עם זרועות רבות מידי
קוביין, נולד באברדין, עיירה קטנה במדינת וושינטגון. בגיל 8 כאשר הוריו התגרשו, הוא יצר את הגרפיטי הראשון שלו על קיר חדרו – “אני שונא את עצמי ורוצה למות”. בגיל 14 הוא עזב את הבית וחי בקופסאת קרטון מתחת לגשר (כך נולד something in the way שיצא באלבומם המצליח של נירוונה “נוורמיינד” בשנת 91).
בעזרת דודתו, הקליט קוביין את יצירותיו הראשונות באולפן מאולתר על שני ערוצים, והשמיע אותן לחברו קריסט נובסליץ’ שלימים הפך לבסיסט של נירוונה וליווה את קוביין עד יום מותו.
אלבומם הראשון, בליץ’, לא נחל הצלחה מסחרית והם עברו ביחד לסיטאל, בירת הגראנג’ של סוף שנות ה-80. הם כבשו אותה בסערה בתיחלת שנות ה-90 יחד עם המתופף המחונן דייב גרוהל.
בשנת 92 עמדה הלהקה על במת טקס פרסי האם.טי.וי בזכות להיטם “מריח כמו רוח נעורים“. קוביין עלה בג’ינס קרוע וחנות פתוחה לקבל את הפרס, לשאגות הקהל הנלהב. דומה שההצלחה עברה מעליו ולא נגע בו כלל. באותה שנה גם נשא לאישה את לאב, בטקס צנוע בהוואי, ולאחר כמה חודשים נולדה ביתם פראנסיס בין קוביין.
האלבום שהוציאו באותה תקופה –Incesticide שהכיל קטעים בניחוח דיסטורשן כבד (בסגנון אלבומם הראשון), לא הצליח כקודמו, והלחץ על קוביין לייצר עוד הימנון לאומי למערציו הרעבים הלך וגבר. קוביין שקע בדיכאון עמוק דבר שהשפיע על בריאותו באופן חריף. הוא הקיא דם והתקשה לבלוע מזון. רופאיו שלא מצאו מזור לכאביו הפסיכוסומטיים המליצו לו על משככי כאבים חזקים במיוחד. בראיון שנתן בזמן צילומי הקליפ והסינגל המצליח מאלבומם “ברחם” Heart shaped box סיפר קוביין, חיוור וחמוש במקפי שמש ענקיות, איך הוא נאבק מידי יום על כל כפית אוכל שהוא דוחף לעצמו בכוח.
מילות השיר כמו זעקה לעזרה חושף את אהבתו החולנית ללאב (“הייתי רוצה לאכול את הסרטן שלך כשתהפכי שחורה”) את רצנו העז להפסיק את סערת חייו (“זרקי את חבל הטבור כדי שאוכל לטפס חזרה”) ובפזמון צועק בשינאה תהומית על “עצות יקרות מפז” שקיבל, כנראה מאהובתו.
הסינגל הזניק את הלהקה שוב למקום הראשון בבילבורד. שם הטביעה סופית נירוונה את חותמה כלהקה המצליחה ביותר של שנות ה-90. למרות הצלחתו המסחררת של הסינגל, האלבום נתקל בצנזורה החל מעטיפתו שעוטרה בציוריי עוברים מפלסטיק של קוביין, ועד לתוכן השירים כמו Rape me שלא התקבלו בעין יפה והורדו ממדפיי רשתות הענק וול-מארט וקיי-מארט. הלהקה החליפה את העטיפה ואת שם השיר השנוי במחלוקת שינתה ל-.Waif Me
“and i swear that i don’t have a gun” להקת נירוונה בימים טובים יותר
קוביין שנא את ההתערבות המסחרית ביצירותיו, אך למרות זאת נכנע ללחצים, ובסוף שנת 93 הקליטה הלהקה את הופעתה המורבידית והרגועה “אנפלאגד בניו יורק“.
קוביין לא הסתיר את שינאתו הגדולה למופע השקט והכל כך לא “נירוונאי”, אפילו קולו הצרוד עייף לו, וסיבוב ההופעות האחרון של הלהקה באירופה פסק לאחר שאובחנה אצלו דלקת חריפה במיתרי הקול. לאחר כמה ימים הוא נמצא ללא ההכרה, לאחר שגופו הגיב לשילוב בין משככי הכאבים החזקים ואלכוהול. לכשהתעורר הוא הוכנס למוסד גמילה, אך לא עבר שבוע והוא טיפס על קירות המוסד החוצה, חזרה לסיאטל. כמה ימים לאחר מכן, ב-8 באפריל 1994 נמצאה גופתו ע”י טכנאי אלקטרוניקה שהגיע לביתו.
הדו”ח הרפואי פסק כי הוא הזריק לעצמו כמות נדיבה של הירואין ולאחר מכן ירה בראשו. יש מי שאימץ את הדו”ח, שהרי קוביין היה בעל נטיות התאבדויות ועל כן יספרו שיריו וציוריו, ויש מי שראה בהם רק זעקה לעזרה ובנה סביב מותו הטראגי תיאוריית רצח מהולה במניעים החומדים את הונו הגדול של מי שהיה רק עשור לפני כן הומלס מאברדין.
דבר אחד בטוח: קוביין הצליח בקול צרוד וטקסטים צורמים להביא את השוליים למרכז המיינסטרים. המלודיות הדלות שנגדו את כל חוקי המוסיקה באשר לצירוף צילילים ואקורדים מסויימים, הפכו במהרה לדבר של מה בכך וכבשו את הזרם המוסיקלי של הרוק האמקריקאי של שנות ה-90.
קוביין הותיר אחריו דור מזויין, אישה וילדה, 6 אלבומים מלאים, והקלטות נדירות ששוכבות בבוידעם של קורטני לאב. אלה בטח ייצאו יום אחד ברשע וצילצולים, כאשר המאבקים המשפטיים המכוערים על ירושת שיריו, בין לאב לבין חברי הלהקה ייפתרו סופית.
עד אז העולם ייאלץ להסתפק בהקלטה נדירה אחת שהצליחה לפרוץ את כותליי המריבות בשנת 2002: You know you’re right בו הוא מספר בגירסא אחת כי “אינו אוהב אותה יותר” ובגירסא אחרת מבטיח “לא להטריד אותה יותר”, לעזוב ולא לחזור.
_____________________________________________________
מסקנה אישית: כשאישיות גדולה ומדהימה שוקעת ומתה, נולדות וזורחות תאוריות רצח וקונספרציות, כפיטריות אחרי הגשם.
יהיה לי קשה לקרא את הפוסטים שלך ללא התגובות של דורית.
זה ממש חסר…
נראה לי שאפילו ל”קורט קוביין” ול”פרדי מרקיורי”, מחבר מגיבינו קשה להגיב פה…
הגר האם היית בלוויה. איך היה שם? מה ההמשך משם?
הגר שלום.
אני צריך לדבר איתך. שלחתי לך את מספר הטלפון שלי למייל hagar@hashabak.org.
הי הגר לקח לי זמן להגיב מכמה סיבות:
אחד הייתי בטוח שאני מופיע כאן רק בימי
ההולדת שלך ובום עוד פוסט עלי. אני ממש
מופתע. בעצם… אני לא צריך להיות כל כך מופתע
את הרי מעריצה שרופה שלי אספת פוסטרים מניל קטן
יש לך את ההקלטות הכי נדירות והקעקוע איך יכולתי לשכוח
את הקעקוע.
שתיים בגלל שאת מעריצה חשובה אני צריך לארגן את
המחשבות והמלים.
ואיקס…. מה איקס מה איקס מה איקס :}
שלוש דורית מעסיקה אותי כול הזמן . הפגנות
ארוחות שחיתות. מסיבות אל תשאלי גן העדן כבר
לא נראה משעמם מאז שהיא כאן.
ארבע את לא מחזירה תגובות.וזה מעצבן אותי.
“כול העולם כולו” קורע את הלב והנשמה כדי לכתוב לך
שירים ואת מילה לטוב או רע לא מוציאה . מה הוא כבר
רוצה איזה משוב על מה שהוא כותב לטוב או לרע. הוא
לא כמו כל הגברים הדפוקים.
יש עוד סיבות אבל כבר עכשו זה ארוך כמו פוסט .
לענינו אם אפשר קצת ביקורת על התוכן:
אחד זה ארוך לא? אבל זה לא כול כך חשוב.
שתיים סגנון הכתיבה לא משהו אבל משתפר
ואיקס… מה איקס מה איקס מה איקס :}
מה שחשוב לי זה לראות יותר את הפרשנות שלך
לדברים את כתבת את ההיסטוריה שלי שזה נחמד
אבל איפוא הפן האישי ? הולך קצת לאיבוד לדעתי.
ואת כאן הביקורת.
מה שרציתי לגיד לך עלי זה שנכתבו הרים של מילים.
פרשניות ניתוחים על מה לא כתבו. על חיי. על מותי.
על המוסיקה על הבגדים שלי
ואף אחד אף אחד לא הצליח לראות את מה שאני באמת.
ומה שאני באמת זה סתם בן אדם דפוק .הייתה לי קרירה
מוסקלית קצרה ולמרות שיש כמה פניני גאונות .
עשתי שטויות . ים כוורים לשירים שהם בכלל לא שלי.
סיור הופעות אן פלאג. את מתארת לעצמך בלי גיטרות חשמליות ותופים. שנאתי כול רגע אבל הדבר הכי קשה
מבחינתי מה שבאמת הרג אותי הוא שבאתי אם האמת
שלי אם הכאב הכי עמוק. הצאתי את הלב והכבד ואמרתי
הנה תסתכלו .ומה הם עשו ..כבד קצוץ אם רוטב טריקי.
נו באמת אפילו החידוש בצליל והטקסטים המהפכנים
הפכו למין סטריים.אמרתי לכולם “מה עוד אתם רוצים שאהיה ? מה עוד אתם רוצים שאומר ?” אני באמת מתנצל שהייתי רק אני. רגע אחד לפני הסוף;אבל אף אחד לא הקשיב.
חוץ מזה לא היה מגיע לי לחיות. לא יכולתי לענות משום
דבר לא מהמערצים לא מקורטני והבת שלי ולא מהמוסיקה.
הייתי משול למת עוד בחיי.
אז מה זה משנה איך מתתי. כולם שואלים רצח התאבדות
במקום לשאול למה נגמרתי.
עכשו הרבה יותר טוב לי פה ולך מתוקה אני אומר:
Come as you are, as you were,
As I want you to be
As a friend, as a friend, as an old enemy.
Take your time, hurry up
The choice is yours, don’t be late.
Take a rest, as a friend, as an old memoria
אוי אלוהים. אל תקרא לי לבוא, אפילו שאתה לא באמת קורט שלי, זה עושה לי צמרמורת ש”איש מת” קורא לי לבוא… מהמקום בו הוא נמצא….
סליחה אם לא הגבתי מספיק. לפעמים אני קוראת וזה מספיק לי 🙂 אגואיסטית..
אני לא חושבת שאתה דפוק. בכלל לא. הרבה זמן “למדתי אותך”. גידלת אותי, מבלי לדעת. באותו יום שסיפרו ב- MTV שאתה מת, אז ידעתי שלעולם לא ניפרד- אני ואתה. יש לי מחברת שלמה שנכתבה באנגלית, לפני 10 שנים בערך, בכתב צפוף ועטים צבעוניים. כולה בשבילך. כל יום. משך שנים. (אז לא ידעתי מה זה בלוג)
קראתי את כל הספרים עליך. שמעתי את כל השירים בכל הגירסאות. ראיתי את כל הציורים שציירת. התחקתי אחרי הלבוש שלך, החולצה של פליפר, הג’ינס הקרוע והפלאנלים עם המשבצות. אפילו הסתפרתי כמוך. ניגנתי כמוך וכתבתי כמוך, רק באנגלית. בכל אתרי האינטרנט עליך ביקרתי. אספתי באדיקות כל כתבה שיצאה עליך, אפילו מעיתונים בעולם, לא רק בארץ.
כל החדר שלי היה מלא בפוסטרים שלך ושל נירוונה, אפילו על התקרה. אמא ואבא הרשו לי לצייר אותך על הקיר בגדול. עד היום הציור הזה שם. פנייך בשחור לבן, ורק את העיניים צבעתי בכחול. חתמתי למטה – molly bain. בשם הבמה שלי, איתו אני מסתובבת בערך מגיל 13. כולו בהשראתך.
איך אתה יכול להגיד שהיית כלומניק? אתה נשמע כמו אתגר קרת בקייטנה של קלנר (שאגב אחרי קריאת הספר, אמרתי ביני לבין עצמי שיש פרות קדושות שלא נוגעים בהם, ומאז אתגר קרת פסול אצלי ולעולם לא אקרא עוד דברים שלו).
בשבילי אתה מלך. תמיד היית, תמיד תהיה.
הגר
פירשת את הבית שונה ממה שהתכונתי
אבל זו זכותך.לא חשבתי לרגע לזמן אותך למעלה…..
בנתיים.
בכול אופן אשרי הזמר שבורך במעריצה שכמוך.
הכבוד כולו שלי\ו
נ.ב
הדברים שאת אוהבת מוצאים ממך את הטקסטים הטובים
ביותר.
אני יודעת 🙂
תודה