כנפיים שבורות

אפקט הפרפר, מעבר לזה שזהו שם של סרט מאוד טוב, זוהי תופעה המוכיחה כי הקשר בין א’ ל-ב’ אינו מקרי כלל ועיקר. “האם נפנוף כנפיו של פרפר בברזיל מחולל סופת טורנדו בטקסס?” (אדוארד לורנץ)
שינוי זעיר יכול להשפיע באופן דרסטי על כל המערכת. והפעם באמת מדובר במערכת רצינית, לא סתם, המערכת של העיתון של המדינה. אי שם, לפני כמה ימים, דן חלוץ התפטר. וכדי שכל התקשורת (במיוחד העיתונים היומיים החדשותיים, שהדד ליין שלהם הוא אחת בלילה) לא תשכח את אותה הודעה דרמתית, החליט החלוץ לעשות זאת בשעה 00:00. לא בכדי בחר החלוץ את השעה הזאת.
לא רק כדי לעצבן את כל המערכת: השעה 00:01 ראש מערכת החדשות יוצא ממשרדו בדסק וצועק- “תעצרו את עמודים 2-3 ואת השער!!”. ובשעה אחת תמימה, נדרשנו לפרק עמודים, להרכיבם מחדש, לעצב מחדש את הכפולה הפותחת בעיתון הלא היא עמודים שתים ושלוש וכמובן לעצב מחדש את השער. לא רק זה, גם היה צריך לכתוב דברים ולערוך אותם. וכל זאת בשעה אחת תמימה.

84310_23.jpg
מישהו אמר רעד קל בכנף? “נפלת חזק, ותודֶה שאתה בכלל לא שולתתתת!!!!!!!1…”

חלוץ המניאק, סיננתי לצפדיה, מנהל תחנת “מוניות בלפור” בעודי מבטלת את המונית שהזמנתי זה עתה לאסוף אותי מהמערכת הביתה. דקה לפני, מחוייכת ושלווה, נופפתי לשלום לכל מי שעוד קדח ועבד, אחרי שאני הצלחתי ביחד עם עורכת העל איריס, לסיים את כפולת האמצע שעה לפני הסגירה. לא סתם הייתי מאושרת, למחרת הייתי צריכה לקום בשעה לא הגיונית בעליל- 08:30 לפנות בוקר (כמעצבת בדסק החדשות, אני רגילה לעבוד בלילות ולישון בימים). אך אוי ואבוי מר חלוץ החליט שאם הוא מתפטר הוא דופק את כל מי שהוא יכול על הדרך. ככה, כדי להזכיר לנו, אנשי התקשורת, שהוא האיש שרעד קל בכנף, עלול לגרום לו לחולל סופת טורנדו. לפחות במערכות העיתונים.
מה לעשות האיש כנראה לא טיפש אבל נקמן לא קטן. עוד לא התחלתי לחשוב על הנזק הכלכלי שזה גורם לעיתון- העמודים שכבר ירדו לדפוס, שהכינו מהם פלטות ושכבר החלו בהדפסתם. מעבר לכך, צעד זה אנס את הספין התקשורתי להיות מינימלסטי ולא עמוק. הרי כל הכותרות וכל מה שיכתבו ביום שאחרי, נותר לו שעה אחת עלובה להעשות, וזאת איך לומר, זמן די מועט.
אם יש לי דבר טוב אחד לומר על בני סלע, זה שהוא נתפס ביום שישי בערב בזמן שידור המהדורה המרכזית, מה שאיפשר ספין חדשותי נהדר לסופ”ש. חלוץ, לעומת בני סלב אשר לא תיכנן את התיזמון המושלם, הקפיד על כל פרט וכל דקה. הוא ביקש, לא להודיע על התפטרותו עד חצות. הוא ידע בדיוק מה הוא עושה. חבל שבמלחמה הוא לא היה כל כך מוקפד ומדויק בפעולותיו.
אבל האמת, טוב שהלה התפטר. וכמו שהופיע בשער של המוסף לשבת: “עכשיו אני כי ההוא הלך

219676-5.jpg
שמשון ויובב

מקווה ששני הקודקודים במשולש הברמודה הזה (כפי שמכנה אותם אמנון אברמוביץ’ התותח) ינהגו כמו החלוץ – ייקחו אחריות על מעשיהם, או לחילופין- על שאננותם, ויקפלו זנבותיהם לשלום. מה שיוביל לבחירות בסופו של עיניין ואז סוף סוף יתנו לי במה לשפוך את בטני המלאה על עלה ירוק מעל גבי העיתון. חלוץ מתפטר ו”בזכותו” אעשה הסבה מקצועית לעיתונאית. מישהו אמר תורת הכאוס?

אממה, חלוץ לא היה היחיד שהפר את שלוות עבודתי השבוע. בימים אלו סיימנו, אני ושי ספיר העורך המקסים של הדסק, את מוסף “העובד המצטיין” (המרכאות במקור {ה.צ}) ע”ש נׁח מוזס (ז”ל). זוהי השנה ה-31 בה יוצא המוסף הנ”ל ובדרך קבע, עמוד 2 מוקדש בחלקו העליון לברכת הנשיא. לא זו אף זו, הנשיא תמיד מגיע לטקס בו ביום שהמוסף יוצא לאור (השנה יוצא מוסף “העובד המצטיין” ביום חמישי ה-25.01.07 עטוף במוסף הנוער “פיוז”, ואם למישהו יש הסבר הגיוני לכך אשמח לשמוע) אך השנה, אבוי לבושה- הנשיא לא ישתתף בטקס.

moshe_kazav.jpg
צנח לו קצב

30 שנה ברציפות מגיע הנשיא לחלוק כבוד עם העובדים המצטיינים במשק הישראלי. אך דווקא השנה, דווקא כשאני מעצבת את המוסף, הנשיא הנוכחי, ככל הנראה, עומד לפני האשמה באונס. יומיים לפני הסגירה, מודיע לי שי כי שני שליש מהמעמוד הפותח את המוסף, הלא הוא עמוד בירכת הנשיא- נגנז. ביום הסגירה מצאתי את עצמי מפרקת את עמודים 2-3-4-5 ומרכיבה אותם מחדש. קצת הרחבות, מסגרת אחת ופס תכלכל הולך ונעלם כדי שהעמודים לא יצופו אחרי כל הריווחים, והצלחנו. את המוסף פותח סגן ראש הממשלה ושר התמ”ת אלי ישי. שמתם לב איזה נאה הוא בלי המשקפיים?

IMG_3979-copy_wh.jpg
הש”ס בלי הגראס ובלי המשקפיים (צילום: גיל יוחנן)

עכשיו נשאר לו רק להוריד את הזקן הזה ואני בטוחה שתתגלה דמות פוטוגנית במיוחד שתוכל לרענן את עמודי החדשות השטופים בדרך קבע בפניהם של פוליטיקאים אפרוריים ומקומטים להחריד.
אני לא רוצה להתחיל לחשוב איזה בלאגן יהיה במערכת אם שוב תהיה מלחמה. שמעתי שיש לה תאריך: 07.07.07 מה אתם אומרים על זה? קצת טו מאץ’ מיסטי. בנתיים המערכת תסתפק בטלטלות שבקנה מידה מקומי יותר, ולא ארצי. מסתמן כי רפי (גינת) יחזור לטלוויזיה, מה שאומר שיימנו עורך חדש לעיתון. במוסף “24 שעות” עוזב העורך אייל גונן (עד שהתרגלתי לקריזות שלו…), עורך מדור “לילות”- יואבי (בירנברג) המקסים הוחלף ע”י יעקב לויתם (אשר שמעתי כי היה/עדיין רווק מבוקש) שעושה בנתיים רושם של בחור מסודר שמתקתק עבודה, שרית שעורכת את המדורים “מסביב לעולם” ו”פנאי”, בהריון מתקדם (ולעדי המתוק יהיה אח בקרוב!) והדבר הכי טוב שהשתנה הוא שהביאו לנו את אוׂרי- מעצב נוסף לדסק. חלקינו (המעצבים) כבר החל לקרוס תחת העומס במשמרות, שלא לומר נשחק, וגילה כי אין לו חיים מעבר לעבודה – אני למשל שוויתרתי על שעות שינה כדי לספק את יצרי המתגבר ולכתוב שורות אלו.
אח, הדברים הקטנים… ותוצאותיהם הרות הגורל.
03:30. הגיע זמן לישון, מחר רבוטה.

עידכון: גיליתי את זה. מסתבר שאצלנו העיתונאים נהנו מאוד. אני רק רציתי ללכת לישון…

Facebook Comments

עלינו הגר